A rózsafüzér (latinul rosarium, más szóval szentolvasó) a katolikus egyházban az imádságegyik közkedvelt formája, illetve az ehhez használt eszköz. Formáját tekintve lényege, hogy bizonyos imákat meghatározott számban és sorrendben kell mondani.
A rózsafüzér ún. máriás ájtatosság (lásd: Szűz Máriás lelkület),[1] amely már évszázadok (kb. a 15. század) óta a katolikusok egyik legkedvesebb és legelterjedtebb imádsága. II. János Pál pápa 2002. október 16-án kelt apostoli levele (Rosarium Virginis Mariae)[2] 2002. októberétől 2003. októberéig a Rózsafüzér évét hirdette meg, a világ békéjéért és a családi élet szentségéért. János Pál pápa az apostoli levélben a szent rózsafüzérről – mondta: ” A Boldogságos Szűz rózsafüzére, mely a második évezredben a Szentlélek indítására fokozatosan alakult ki, olyan imádság, melyet sok szent szeretett, és a Tanítóhivatal buzdít imádkozására. A maga egyszerűségében és mélységében most, az épp megkezdődött harmadik évezredben is nagyon jelentős imaforma, s az a rendeltetése, hogy az életszentség gyümölcseit teremje”. “A rózsafüzér ugyanis – jóllehet jellegzetesen máriás imádság – lényegét tekintve krisztologikus. Alkotóelemeinek egyszerűségében sűrítve tartalmazza az egész evangéliumi üzenet mélységét, melynek mintegy rövid összefoglalása.[2] Benne visszhangzik Mária imádsága, az ő örök Magnifikátja, a megváltó megtestesülés művéért, mely az ő szűz méhében kezdődött el. A rózsafüzérrel a keresztény nép beiratkozik Mária iskolájába, hogy bevezessék Krisztus arca szépségének szemlélésébe és az ő szeretete mélységének megtapasztalásába. A rózsafüzér által a hívő kegyelmek bőségét nyeri el, mintegy magának a Megváltó Anyjának kezéből.[3]
A rózsafüzérhez hasonló szemlélődő imádságot segítő eszköz és imaszöveg más egyházakban, sőt más vallásokban (például hinduizmus, buddhizmus) is ismertek.
A rózsafüzér mint eszköz
A rózsafüzér egy többnyire zsinórra fűzött fagolyókból vagy gyöngyökből álló, a két végén összekapcsolt lánc, amelyen a szemek a következő megosztásban találhatók: egymás mellett szorosan 10 kis szem, majd egy távolabb lévő vagy nagy szem. Ezt úgy hívják, hogy egy tized. A teljes rózsafüzér 5 ilyen tizedből áll. Az összekapcsolt lánchoz egy kis bevezető szakasz kapcsolódik. E bevezető szakasz első eleme a kereszt, ezt egy nagy szem követi, majd 3 kicsi, végül megint egy nagy szem.
Léteznek mindössze 10+1 szemből álló láncok, ill. 10 kicsi és egy nagy „szemet” (néha keresztet) tartalmazó, ún. rózsafüzér-gyűrűk is.
A rózsafüzér mint ima
A rózsafüzér gerincét az 5×10 Üdvözlégyimádkozása alkotja, oly módon, hogy a szövegben Jézus neve után beillesztjük az egyik titkot. A titkok Jézus életére, illetve üdvtörténeti szerepére vonatkozó mondatok. A rózsafüzér titkai hosszú ideig három sorozatot alkottak: örvendetes, fájdalmas és dicsőséges titkokkal. Ezt II. János Pál pápa egészítette ki a Szent Ġorġ Preca atya által írt világosság titkaival.
Az imádkozás módja
Rózsafüzér
Barna kereszt:Apostoli hitvallás
Piros/bordó szemek:Miatyánk
Világoskék szemek:Üdvözlégy
Sötétkék szemek:Üdvözlégy+Dicsőség+Fatimai fohász
Ezüst rózsafüzér
A Keresztre: Hiszek egy Istenben…
A különálló szemre: Mi Atyánk….
A 3 következő szemre: Üdvözlégy, Mária… Közben a „gyümölcse, Jézus” után mondjuk a bevezető, titkot.
A különálló szemre: Mi Atyánk…
A 10 következő szemre: Üdvözlégy, Mária… (tízszer) Közben a „gyümölcse, Jézus” után mondjuk a megfelelő, titkot.
Minden tized után imádkozzuk:
Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek. Miképpen kezdetben, most és mindörökké. Ámen.
Ó, Jézusom, bocsásd meg bűneinket, ments meg minket a pokol tüzétől, s vidd a mennybe a lelkeket, különösen azokat, akik legjobban rászorulnak irgalmadra.
A rózsafüzért a következőképpen kell mondani:
- Az ima keresztvetéssel kezdődik.
- A keresztre egy Apostoli hitvallást mondunk.
- Az első nagy szemre egy Miatyánkot.
- Az ezt követő 3 kis szemre 1-1 Üdvözlégyet, Jézus neve után a bevezető titkokkal.
- Ezután a kis doxológiát (továbbiakban: Dicsőség…) mondjuk. Erre sem itt, sem a továbbiakban nincs külön szem)
- A bevezető utolsó (nagy) szemére ismét egy Miatyánkot.
- A körben a 10 egymást követő kis szemre 1-1 Üdvözlégyet, mindegyikben a kiválasztott sorozat első titkával (vagy egy saját titokkal).
- A tizedet egy Dicsőség… zárja.
- Folytatjuk a következő tizeddel: a nagy szemre Miatyánk, a 10 kis szemre Üdvözlégyek a második titokkal.
- Az ötödik tizedet záró Dicsőség… után ismét keresztvetés következik.
A rózsafüzérnek eredetileg (és hivatalosan) nem szerves része az ún. fatimai fohász, azonban a gyakorlatban csaknem mindig imádkozzák, mégpedig minden egyes Dicsőség… után.
A rózsafüzér titkai
A titkok új, napok szerinti sorrendje a ROSARIUM VIRGINIS MARIAE apostoli levél alapján:
- Hétfő: örvendetes titkok
- Kedd: fájdalmas titkok
- Szerda: dicsőséges titkok
- Csütörtök: világosság titkai
- Péntek: fájdalmas titkok
- Szombat: örvendetes titkok
- Vasárnap: dicsőséges titkok
A rózsafüzér hagyományosan és természetesen ma is imádkozható saját titkokkal is, aszerint, hogy Jézus melyik tulajdonságán vagy tettén szeretne az imaszövegek mondása közben elmélkedni az imádkozó. [1]
Az örvendetes titkok
A bevezető három Üdvözlégyre:
- aki hitünket növelje,
- aki reményünket erősítse,
- aki szeretetünket tökéletesítse.
A tizedekre:
- …akit te, Szent Szűz, Szentlélektől fogantál,
- …akit te, Szent Szűz, Erzsébetet látogatván hordoztál,
- …akit te, Szent Szűz, a világra szültél,
- …akit te, Szent Szűz, a templomban bemutattál,
- …akit te, Szent Szűz, a templomban megtaláltál.
A fájdalmas titkok
A bevezető három Üdvözlégyre:
- aki értelmünket megvilágosítsa,
- aki emlékezetünket megerősítse,
- aki akaratunkat tökéletesítse.
A tizedekre:
- …aki érettünk vérrel verejtékezett,
- …akit érettünk megostoroztak,
- …akit érettünk tövissel koronáztak,
- …aki érettünk a nehéz keresztet hordozta,
- …akit érettünk keresztre feszítettek.
A dicsőséges titkok
A bevezető három Üdvözlégyre:
- aki gondolatainkat irányítsa,
- aki szavainkat vezérelje,
- aki cselekedeteinket kormányozza.
A tizedekre:
- …aki a halálból feltámadt,
- …aki a mennybe felment,
- …aki nekünk a Szentlelket elküldte,
- …aki téged, Szent Szűz, a mennybe fölvett,
- …aki téged, Szent Szűz, a mennyben megkoronázott.
A világosság titkai
A bevezető három Üdvözlégyre:
- aki megtisztítson minket,
- aki lelkünk békéjét megőrizze,
- aki a Szentségekben megerősítsen.
A tizedekre:
- …aki a Jordán vizében megkeresztelkedett,
- …aki a kánai menyegzőn kinyilvánította isteni erejét,
- …aki meghirdette Isten országát,
- …aki a Tábor hegyén megmutatta isteni dicsőségét,
- …aki az Eucharisztiában nekünk adta önmagát.
Befejezés
Végül az alábbi könyörgést mondhatjuk: Imádkozzál érettünk, Istennek szent Anyja! Hogy méltók lehessünk Krisztus ígéreteire!
Könyörögjünk! Úristen, a te egyszülött Fiad életével, halálával és feltámadásával megszerezte nekünk az örök élet jutalmát: add meg, kérünk, hogy e titkokról a Boldogságos Szűz Mária szentolvasójának elmondásával megemlékezve utánozzuk, amit magukban foglalnak, és elnyerjük, amit ígérnek. Krisztus, a mi Urunk által. Ámen.
Forrás: wikipedia.org